torsdag den 23. oktober 2014

Jeg tænder på kvinder!


Anne sprang ud som homoseksuel som 20 årig. Hun havde ikke haft en mandlig kæreste før at hun opdagede hun var homoseksuel. Anne fandt ud af, hun var homoseksuel på en rejse til Tyskland.


Hvordan reagerede dine venner og forældre på det?
Altså de reagerede sådan set meget fint, mine venner var også meget positive. Der var ikke sådan noget specielt ved det. Altså mine forældre de skulle lige tænke lidt over det.

Hvad var det sværeste ved at fortælle det til dine venner og familie?
"Altså venner det var ikke så svært, det blev bare hurtigt sådan helt normalt og naturligt for dem.
Så det var ikke så specielt, at jeg fortalte det til dem. Det var bare sådan at sige, jeg er lesbisk!
og det er bare sådan, det er og der blev heller ikke stillet nogen spørgsmål efter det."

Var der nogen der havde en mistanke?
"Nej det tror jeg kke, men man kan sige det miljø jeg gik i, der var det ikke uåbent at være lesbisk at man måske sprang ud, så det var ikke sådan det kom bag på nogen."

Hvordan var det at springe ud af skabet?
"Det var ikke nogen svær proces. Altså jeg var i udlandet på det tidspunkt, og langt hjemme fra og blandt mennesker som syntes det var meget normalt at være homoseksuel, så det var ikke så svært at forholde mig til mit gamle miljø og mine gamle venner, så lige det med at springe ud og omkring det, det var ikke sådan specielt svært. Når man er i sådan et miljø, som er meget acceptabelt, så vender man sig til, at det er helt normalt."


Hvornår sprang du ud som homoseksuel?
"Jeg var 20 år, tror jeg, og det var i Tyskland."


Føler du på nogen måde du skiller dig ud?
"Nej, nu er I selfølgelig lidt yngre end mig. Og jeg har levet med det her i 20 år, og der er også sket en stor udvikling i samfundet i det at være homoseksuel. Det er ikke rigtig et parameter i folks bedømmelse mere på nogen måde, altså det bliver ikke sådan taget negativt op på nogen måde. Det er heller ikke et parameter man bruger når man skal møde mennesker og skal præsentere sig selv. Man kan også se det rigtigt meget sådan, som det er meget samfundskulturelt, altså ligesom den måde man skriver bøger og film på idag om homoseksuelle. Altså det er jo bare jo mennesker med deres eget køn, altså to kvinder eller to mænd, altså problematikken kunne lige så godt havde været opstået mellem et hetero seksuelt forhold, så på den måde udvikler tingene sig, at man ikke er så bange for at snakke om det, det bliver så normaliseret. Der er heller ikke ret mange, der stiller spørgsmål omkring det."


Har du nogensinde oplevet noget negativt omkring det?
"Nej det har jeg faktisk ikke. Nu flasher jeg jo ligesom heller ikke min seksualitet specielt meget. Hverken da jeg var heteroseksuel eller nu, altså jeg tror når man er ung og når man skal springe ud, er det er jo lige så meget følelsen af seksualiteten."


Har du nogen børn?
"Ja jeg har to børn på 2 og 3 år.''


Har du en kone?

''Ja, det havde jeg engang, men nu er vi skilt."

Hvad sagde folk til du fik børn som lesbisk?
"Overhovedet ikke noget, der har overhovedet ikke været noget negativt omkring det, og

jeg har fået sådan nogle positive kommentarer, altså på den måde snakke om børn og snakke om hvor store de er og hvilken hårfarve de har, og øjenfarve de har. Så har de det også med nogen gange at spørge ind til, hvordan er det nu din kone ser ud. Altså det syndes jeg sådan er stort set lige gyldigt, for hun er jo ikke biologisk mor, til mit barn, jeg har født. Hun er ikke sådan en biologisk halv del til mit barn. Så det kommer sådan helt naturligt til folk at spørge, sådan hvordan din kone ser du."


Var det svært at finde ud af, hvem der skulle føde børnene?
"Altså nu var jeg lidt ældre, og jeg var lidt mere etableret på arbejdsmarkedet, og det var bare sådan meget naturligt at det var mig, som der nu havde en uddannelse på arbejdsmarkedet"

Hvad syntes du om at folk flasher sin seksualitet?
"Det syntes jeg er fint, altså jeg har ikke selv noget behov for det. Altså og jeg er overhovedet ikke fordomsfulde for dem der gør det, for jeg har ikke sådan lyst til at have det sådan."

Er det sværere at finde en lesbisk kæreste?
"Ja, det er det, da der ikke er så mange homoseksuelle, så har vi alle sammen også præferencer så på den måde bliver segmentet jo mindre. Nej, det er ikke særligt let, men heldigvis findes der jo dating sites og forskellige websides, og så er Danmark heller ikke særlig stor."

Hvad vil du sige til unge? Vil du bare sige de skal springe ud i det?
"Ja, det tror jeg, der er jo ikke noget farligt i det. Hvis man har lyst til det, så skal man da prøve, det ville være ærgerligt at tænke på det, så ikke gøre det. Men det er jo aldrig for sent, fordi man venter i 10 år, kan man ikke gå ind af den dør, for det kan man altid. Der er jo også mange der gerne vil eksperimentere med det, at der er nogen der virkelig har ligesom valgt at sige, nu er jeg homoseksuel og nu skal jeg prøve. Men der kan jo også komme en masse sårede følelse med en person, man er sammen med, som måske har en anden indgangs vinkel til det. At de måske siger, at det bare er noget, de skal prøve af."

Er det ikke svært hvis man er forelsket i en kvinde, og hun så ikke er til piger.
"Ej, så forelsket i en kvinde har jeg ikke været før. For det første så er der ikke så mange homoseksuelle i min branche, men jo der er da som heteroseksuel så har man jo en eller anden ide om at der ikke er noget i vejen med seksualiteten, men der er jo altid et eller andet med personen, så hvis man godt kan lide hinanden, så kommer det nok helt naturligt, så vil man også mærke en gensidig følelse for personen"

Men det må da være irriterende, at personen ikke kan give det en chance på grund af seksualiteten?
"Ja, men man kan sammenligne med, at man kan forelske sig i mange personer, også nogen man ikke kan få fat i, som også er inde i seksualiteten. Det er en lærer, træner eller superstjerne. Man skal ikke lade sig sådan påvirke af det med seksualiteten på den måde, altså der er jo rigtig mange, der kun har været sammen med en, kan man sige. Fordi man forelsker sig i den person. Men hvis man ikke kan være sammen med den person, så kan det være hun går tilbage til en mand eller en som ikke har været homoseksuel hele livet, som har levet et langt liv som hetero, men som ikke rigtig har tænkt over det, men alligevel bliver forelsket i en kvinde."

Da du var 20, havde du så været sammen med en mand?
"Nej, det havde jeg faktisk ikke, det prøvede jeg bag efter. Men altså nu hedder det jo seksualitet, men det er jo også følelser som starter det hele."

Og nu er du altså kun til kvinder?
"Ja det er jeg, men hvordan man altså skelner mellem de forskellige ting. Det er jo ikke fordi, jeg kun tænker sex, altså ja det kunne jeg godt. Men jeg ville aldrig kunne forelske mig i en mand, så man altså kalder sig biseksuel."

Hvordan fandt du ud af, at du var lesbisk?
"Jeg tror bare... en bevisthed om hvilke følelser, der ligger i en. Fra man begynder at føle, om det så er næste kærlighed, veninde kærlighed, moder kærlighed, fader kærlighed, søskende kærlighed eller seksuelt. For på et tidspunkt der begynder man at finde du af hvad de der forskellige følelser de ligger rettet hen imod, og så har man bare en bevidsthed den dag, hvor man finder den rette person."

Blev du forskrækket over du var lesbisk?
"Ja, det gjorde jeg i starten, hvor jeg begyndte at mærke, hvor det bar hen af, og det blev jeg lidt overrasket over og skulle bearbejde det inde i mig selv, og prøvede på at komme lidt væk fra miljøet, for det bliver man lidt påvirket af."


Skrevet af: Karoline Møller Kærbye, Emilie Hjortshøj Vest, Sofie Guldhammer Skou, og Signe Gibe Pedersen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar