torsdag den 23. oktober 2014

Parkour

af Gustav og Asger
Formålet med parkour
Parkour er en sport, det kræver rigtig meget fysisk. Formålet ved at dyrke parkour, er det der med at komme in i et flow, en rytme nærmest, hvor man kan komme hurtigst muligt fra et sted til et andet. Parkour kan dyrkes overalt, i stort set alle terræner. Det er nok stadig mest set inde i byer. Alle de forhindringer der kommer undervejs på sin vej, er egentlig bare nogle ting, man skal komme forbi, over, under, igennem eller andre måder. Og det må også gerne se lidt fedt ud.
Når man dyrker parkour, har man kun kroppen som sit hjælpemiddel til at komme afsted. Der er ikke noget, man skal have med.

Mod
Det kræver meget mod, at lave nogle af de tricks og hop, som man kaster sig ud i, når man udøver parkour. Det første spring, første gang man skal lave noget, kræver altid mod. Men efter de første gange, hvor det kræver mod, er man måske blevet bedre til det, og det har lykkes nogle gange. Selvfølgelig er der altid mulighed for, at man fejler.

Parkour er livet
Dem der udøver parkour og virkelig går op i det, mener at det næsten er deres liv. I hvert fald lige imens, man er i gang. Man tænker ikke på andet. Det hjælper folk med at glemme deres hverdag, lige komme væk i nogle timer. Det gode er også, at man slet ikke tænker på andet. Man prøver ikke engang ikke at tænke på hverdagens problemer. Det kommer af sig selv.

Parkour interviews
Springet

Når man skal til at tage et spring føler man sig virkelig levende. Jeg begynder at trække luften dybere og langsommere. Jeg koncentrerer mig om at placere mine hænder rigtigt, når jeg langsomt klatrer opad. Når jeg er deroppe, kigger jeg nedad i omkring tre sekunder. Så får jeg med vilje overbalance og giver langsomt slip. Faldet sker af sig selv. I de få sekunder faldet sker, placerer jeg mine ben rigtigt, klar til at lande. Jeg lander og ruller rundt for ikke at overbelaste mine ankler og knæ.


Kids test



Ingen kommentarer:

Send en kommentar